Hereniging met het concertpodium in Steenwijk

Op zaterdag 30 oktober 2021 had Theater de Meenthe in het Overijsselse Steenwijk een primeur. De Mastreechter Staar stond die avond daar voor het eerst na een Coronastop van 20 maanden weer op een Nederlands concertpodium.

De 69 zangers stonden die dag voor een paar grote uitdagingen. De eerste was een busrit van drie uren compleet met het dragen van het verplichte mondkapje De tweede uitdaging was de meer dan gortdroge akoestiek in het theater.

Voor het Steenwijkse publiek was het een feest van herkenning omdat de Mastreechter Staar voor dit eerste concert geput heeft uit de hoogtepunten uit haar rijke en welbekende repertoire zoals Choeur des Soldats, Jägerchor, de Halleluja’s van Händel en Cohen en de Limburg Medley.

Het was niet alleen oud en vertrouwd dat de revue passeerde. Het bekende Gloria all’Egito uit de opera Aida van Guiseppe Verdi beleefde hier in zijn vertolking door de Mastreechter Staar zijn première.

De Mastreechter Staar was uiteraard niet alleen naar Steenwijk gekomen. In haar midden was ook Jenske Wijshoff die vanavond haar debuut maakte als sopraansoliste. Dit doet ze naast onze Bèr Schellings in La vergine degli angeli. Vele zangers zullen op dit moment net als mijn persoon de bekende Mestreechse sjevraoje gehad hebben.

Het Duet uit de Parelvissers van Georges Bizet, gezongen door bas Bèr Schellings en tenor Fabio Verga en het Vilja Lied vertolkt door Jenske Wijshoff, daarbij subtiel begeleid door mannenkoor en theaterpubliek, besloten deze sfeervolle muziekavond.

Wanneer de laatste tonen van de 12 rovers zijn verstomd en we met een welverdiend pilske de droge theaterlucht hebben bevochtigd is het tijd om naar Limburg terug te keren.