Eus Mestreechter Mergel Wit
- Details
-
Geschreven: woensdag 27 augustus 2025 09:23
-
Geschreven door Peter Montforts
Tijdens de bestuursvergadering van 25 september 2024 wordt er door de marketingafdeling van de Stadsbrouwerij Maastricht een presentatie gegeven over een nieuw bier dat de brouwerij heeft ontwikkeld, een witbier met de toepasselijke naam “Mergel Wit”. De brouwerij wil het bier niet alleen in Limburg promoten maar door heel Nederland en wil daarvoor de medewerking van lokale bekende personen en verenigingen. De Stadsbrouwerij vraagt daarom ook de Mastreechter Staar om aan toekomstige promotionele activiteiten in 2025 mee te werken.
Als eerste promotieactiviteit wordt door een aantal bassen en baritons op 29 april samen met Beppie Kraft en Geralt van Gemert het lied “Eus Mestreechter Mergel Wit” opgenomen in Studio Joep Servais in Ulestraten (link naar Spotify: Eus Mestreechter Mergel Wit).
Op 23 augustus verzamelen 26 Staarzangers, Beppie Kraft, Geralt van Gemert en de band C’est Tous uit Nijmegen zich bij de Stadsbrouwerij. Na een korte briefing lopen de zangers in een optocht achter de band C’est Tous aan van de Stadsbrouwerij naar de Wolfstraat. Hier verdelen de zangers en band zich in drieën en benaderd iedere groep het O.L.V plein vanuit een andere richting. Beppie en Geralt zullen samen het 100.000ste flesje aan een echtpaar overhandigen dat voor Cafe Charlemagne op het terras zit.

(Foto: Vincent van den Bergh)
Eenmaal dicht bij de O.L.V plein wordt door alle zangers zachtjes ‘Mer-gel Wit…pssjt..aahh..!! gezongen totdat zangers en bandleden midden op het plein staan. Na het overhandigen van een bos bloemen en het 100.000ste flesje Mergel Wit wordt het lied ‘Eus Mestreechter Mergel Wit’ gezongen, gevolgd door een korte speech. Nadat het lied nog een tweede keer ten gehore is gebracht, lopen de Staarzangers in processie achter de band C’est Tous terug naar de Stadsbrouwerij, om daar, onder het genot van diverse hapjes het nieuwe witbier te proeven.
Het was een gezellige middag en wie weet welke promotieactiviteiten de Mastreechter Staar nog meer mag doen voor het Mergel Wit van de Mastreechter Stadsbrouwerij, het witbier smaakt zeker naar meer……proost.
Mastreechter Staar “Anders” Centre Céramique op 3 juli 2025
- Details
-
Geschreven: woensdag 16 juli 2025 14:40
-
Geschreven door Peter Montforts
Foto's: Bert Haandrikman
Traditioneel eindigt de laatste repetitie van de Mastreechter Staar voor de zomervakantie met een halve repetitie gevolgd door gezellig samenzijn van de zangers (onder het genot van een hapje en een drankje). Dit jaar werd het einde van de eerste helft van het jaar letterlijk op een andere manier ingevuld. Zo waren er een aantal optredens van de zangers (als solist, als duo’s, of een ensemble), werden zes aspirant zangers geïnstalleerd en tot slot gaf de Mastreechter Staar een miniconcert.
Het Centre Céramique vulde zich rond 19:00 al snel met een grote groep toeschouwers, zo veel dat een groot aantal extra stoelen moest worden bijgezet. In de korte openingsspeech lichtte de preses Loe Coninx toe dat het concert gratis was, waarbij een gift (via een aangemaakte QR-code) aan de KWK-kankerbestrijding door het koor zeer gewaardeerd zou worden. Dit, omdat de vereniging dit jaar al een aantal zangers aan deze verschrikkelijke ziekte hebben verloren en doordat bij een aantal leden de ziekte werd geconstateerd.
Als start van de acht uitgevoerde werken, voerde het ‘Ensemble Mastreechter Staar’ het ‘Graceful and Easy’ in barbershop stijl uit, gevolgd door een solo optreden van Tim Phuc Tran die dit keer zong i.p.v. het bespelen van zijn viool.

Hierna volgde een blok van drie duo’s Jan Neuteboom/Fred Nijsten, Arnold Schaafsma met zijn zoon Jeroen en Martin van Es/Rolf Arninkhof, waarna Martin van Es solo het bekende “Empty chairs at an empty table’ uit Les Miserables uitvoerde. Het eerste deel van de avond werd afgesloten door twee tenor solo’s namelijk Fabio Verga met “Mi Macherai” uit de film ‘Il Postino’ van Bacalov en het “quanto e bella” uit de opera ‘L’Elisor D’Amore’ van Donizetti door Jules Peters.

In het tweede deel werden een zestal aspirant zangers een voor een kort door de preses persoonlijk toegesproken, kregen het grote zilveren Staar insigne opgespeld en werden voorzien van een boeket bloemen en een fles wijn.

Na de installatie stelden de Staarzangers en de zojuist geïnstalleerde nieuwe zangers zich op de trappen op en begon het miniconcert van de Mastreechter Staar onder de leiding van dirigent Hennie Ramaekers en Michiel Ballhaus aan de vleugel.
De insteek van de dirigent voor dit deel van de avond was het uitvoeren van een aantal recent uitgevoerde werken zoals tijdens de Heiligdomsvaart, en daarnaast, belangrijk, een aantal nieuw ingestudeerde werken. Zo werd het concert geopend met het “Pater Noster van ‘de Klerk’ gevolgd door o.a het “Kruisvaarderskoor” uit I. Lombardie van Verdi en het “Chor der Studenten uit Hoffmanns Erzählungen van ‘Offenbach. Als eerste nieuwe werk werd de “Sound of Silence” van Simon & Garfunkel uitgevoerd, met groot applaus als beloning. Bèr Schellings, onze bas-bariton solist voerde eerst samen met koor het “Loch Lomond” uit, een traditioneel Schots werk gevolgd door een voor Bèr nieuw solonummer, “Parla Piu piano”, het themanummer uit de “Godfather” filmserie.
Als tweede nieuwe werk en ook het laatste werk van de avond werd de “Bohemian Rhapsody” van Queen gezongen, met wederom een daverend applaus waarna een deel van het publiek en de zangers naar de benedenruimte gingen voor een hapje en een drankje.