Mastreechter Staar “Anders” Centre Céramique op 3 juli 2025
- Details
- Geschreven: woensdag 16 juli 2025 14:40
- Geschreven door Peter Montforts
Traditioneel eindigt de laatste repetitie van de Mastreechter Staar voor de zomervakantie met een halve repetitie gevolgd door gezellig samenzijn van de zangers (onder het genot van een hapje en een drankje). Dit jaar werd het einde van de eerste helft van het jaar letterlijk op een andere manier ingevuld. Zo waren er een aantal optredens van de zangers (als solist, als duo’s, of een ensemble), werden zes aspirant zangers geïnstalleerd en tot slot gaf de Mastreechter Staar een miniconcert.
Het Centre Céramique vulde zich rond 19:00 al snel met een grote groep toeschouwers, zo veel dat een groot aantal extra stoelen moest worden bijgezet. In de korte openingsspeech lichtte de preses Loe Coninx toe dat het concert gratis was, waarbij een gift (via een aangemaakte QR-code) aan de KWK-kankerbestrijding door het koor zeer gewaardeerd zou worden. Dit, omdat de vereniging dit jaar al een aantal zangers aan deze verschrikkelijke ziekte hebben verloren en doordat bij een aantal leden de ziekte werd geconstateerd.
Als start van de acht uitgevoerde werken, voerde het ‘Ensemble Mastreechter Staar’ het ‘Graceful and Easy’ in barbershop stijl uit, gevolgd door een solo optreden van Tim Phuc Tran die dit keer zong i.p.v. het bespelen van zijn viool.
Hierna volgde een blok van drie duo’s Jan Neuteboom/Fred Nijsten, Arnold Schaafsma met zijn zoon Jeroen en Martin van Es/Rolf Arninkhof, waarna Martin van Es solo het bekende “Empty chairs at an empty table’ uit Les Miserables uitvoerde. Het eerste deel van de avond werd afgesloten door twee tenor solo’s namelijk Fabio Verga met “Mi Macherai” uit de film ‘Il Postino’ van Bacalov en het “quanto e bella” uit de opera ‘L’Elisor D’Amore’ van Donizetti door Jules Peters.
In het tweede deel werden een zestal aspirant zangers een voor een kort door de preses persoonlijk toegesproken, kregen het grote zilveren Staar insigne opgespeld en werden voorzien van een boeket bloemen en een fles wijn.
Na de installatie stelden de Staarzangers en de zojuist geïnstalleerde nieuwe zangers zich op de trappen op en begon het miniconcert van de Mastreechter Staar onder de leiding van dirigent Hennie Ramaekers en Michiel Ballhaus aan de vleugel.
De insteek van de dirigent voor dit deel van de avond was het uitvoeren van een aantal recent uitgevoerde werken zoals tijdens de Heiligdomsvaart, en daarnaast, belangrijk, een aantal nieuw ingestudeerde werken. Zo werd het concert geopend met het “Pater Noster van ‘de Klerk’ gevolgd door o.a het “Kruisvaarderskoor” uit I. Lombardie van Verdi en het “Chor der Studenten uit Hoffmanns Erzählungen van ‘Offenbach. Als eerste nieuwe werk werd de “Sound of Silence” van Simon & Garfunkel uitgevoerd, met groot applaus als beloning. Bèr Schellings, onze bas-bariton solist voerde eerst samen met koor het “Loch Lomond” uit, een traditioneel Schots werk gevolgd door een voor Bèr nieuw solonummer, “Parla Piu piano”, het themanummer uit de “Godfather” filmserie.
Als tweede nieuwe werk en ook het laatste werk van de avond werd de “Bohemian Rhapsody” van Queen gezongen, met wederom een daverend applaus waarna een deel van het publiek en de zangers naar de benedenruimte gingen voor een hapje en een drankje.