Zingen is een gezonde en prachtige hobby

Misschien wil je na de coronaperikelen bekijken of je wilt zingen bij de KZV Mastreechter Staar.  Mail voor vrijblijvende informatie naar ledenzaken@mastreechterstaar.nl

Staande ovatie zonder noot te zingen

MASTREECHTER STAAR Beroemd koor hoopt dat met komst van twee 27-jarige tenoren verjonging verder doorzet Staande ovatie zonder noot te zingen

Zelfs voor de Mastreechter Staar is het hard werken om aanwas te krijgen. Het koor prijst zich dan ook gelukkig met de komst van Jeroen Drummen en Fabio Verga, twee 27-jarige tenoren. „Leeftijd doet er niet toe. We delen dezelfde passie: zingen.”

door Ronald Colée

„Loer, joonk vleis!” De opmerking uit de boezem van de Mastreechter Staar was veelzeggend toen Jeroen Drummen (27) zich anderhalf jaar geleden aanmeldde als nieuw lid. Ook ’s lands beroemdste koor ontkomt niet aan de vergrijzing. Zo is de gemiddelde leeftijd bij het 132 jaar oude koor op dit moment 64 jaar.

Toen nog geen zes weken na Drummen ook Fabio Verga spontaan aanklopte bij De Staar reageerden de leden dan ook helemaal enthousiast. „We kregen al een staande ovatie nog voor we een noot hadden gezongen”, lacht Drummen.

De inwoner van Daalhof werd gepolst om bij De Staar te komen toen hij als bijbaantje post bezorgde bij een van de leden en een praatje aanknoopte. „Hij vond dat ik een mooie stem had en vroeg of ik geen zin had om bij De Staar te komen. Nu was ik niet echt een zanger. Ik speelde wel piano en componeerde muziek. Maar dat deed ik altijd in mijn eentje. Maar om in aanmerking te komen voor zo’n gezelschap, met dat aanzien, leek me wel wat.”

Het leeftijdsverschil, het op een na jongste lid was een veertiger, was even een drempel, bekent Drummen. „Maar toen een goede maand later Fabio erbij kwam, werd het meteen een stuk interessanter.” Verga volgde al vier jaar zangles bij het Stemcentrum in Maastricht toen zijn zus opperde of De Staar niets voor hem was.

„Toen ik op Facebook geen leeftijdsrestrictie kon ontdekken, heb ik bestuurslid Pierre Simons gebeld. Die was meteen hoteldebotel. Ik mocht dezelfde dag nog een kijkje komen nemen op de repetitie.”

Simons knikt. Hij is al 34 jaar lid van de Staar en samen met pr-man Louis Steens sinds een jaar of drie verantwoordelijk voor de ledenwerving."We hebben ongeveer 150 leden, waarvan 130 actieve zangers. De afgelopen jaren hebben ieder jaar ongeveer tien zanger ons koor verlaten om reden van ouderdom of ziekte. De nieuwe aanwas van zangers was vrijwel gelijk maar de komende jaren zullen we echt ons best moeten doen dat verloop op te vangen." „En daar moeten we echt ons best voor doen”, vult Steens aan. „Want flyeren tijdens grote Maastrichtse evenementen zoals ’t Preuvenemint of Het Parcours zet geen zoden aan de dijk. Bijna alle leden zijn via via lid geworden. Maar op een gegeven moment is die familie- en bekendenvijver leeggevist. Daarom zijn we de afgelopen jaren onder meer miniconcerten in Eijsden, Meerssen en Amby gaan geven waar we ongeveer vijftien zangers aan hebben overgehouden.”

Simons en Steens willen dan ook graag een paar misverstanden uit de weg ruimen. „Mensen denken dat je om bij De Staar te kunnen zingen het conservatorium afgerond moet hebben”, zegt Simons. „Dat is dus niet zo. Iedereen die ‘t leuk vindt om te zingen kan lid worden. Hij krijgt dan ongeveer een half jaar les van onze zangpedagoog Lucas Blommers die je ademhalingstechniek, notenleer en klankvorming bijbrengt. Daarna word je geïnstalleerd en mag je mee naar optredens.” Een andere misvatting is dat je uit Maastricht moet komen om lid te worden. „Ook dat is niet juist”, zegt Steens. „Want de helft van onze leden komt van buiten Maastricht. Uit het Heuvelland, maar ook uit Sittard-Geleen. Tot Echt aan toe. We hebben zelfs een Groninger, Paul van Ruiten die speciaal om Staarzanger te kunnen worden naar Limburg is verhuisd.”

Ook de contributie en het aantal repetities mogen volgens het tweetal geen belemmering vormen. „De contributie bedraagt een tientje per maand en je hoeft maar een keer per week verplicht te repeteren, op maandag. De partijrepetitie op donderdag kun je ook via de website volgen. Daarop staan van ons gehele repertoire alle partituren en mp3’s per stemsoort uitgewerkt.” Woorden die Drummen en Verga beamen. „Ik denk dat de grootste drempel voor jongeren om lid te worden het imago van ouderenclub is”, zegt Drummen. „En het imago van kerkkoor”, vult Verga aan. „In gewaden, met kerkboekjes voor de neus.”  Vooroordelen die ook Simons kent. „De Staar en klassieke muziek horen nu eenmaal bij elkaar”, zegt Simons. „Toch zingen we meer dan dat. Van Bach tot The Beatles. Inclusief nummers van Michael Jackson, Frank Sinatra en Leonard Cohen. Op de mooiste plaatsen! Van de Köln Arena tot en de Stadsgehoorzaal in Vlaardingen.”

Verga denkt dat De Staar vooral zijn naamsbekendheid onder jongeren moet vergroten. „Driekwart van mijn vrienden kent de Mastreechter Staar niet. Dan vragen ze: Is dat ‘nne kaffee?” Drummen: „Of ze kennen ons als het Rieu-koor dat in die witte smokings Conquest of paradise zong. Zonder te beseffen dat dat De Staar was.”

 

Bronvermelding; Copyright 2015 Dagblad De Limburger/Limburgs Dagblad

Het auteursrecht, ook ten aanzien van artikel 15 AW, wordt uitdrukkelijk voorbehouden.

Woensdag 04 februari 2015

Vlaardingen 17 januari 2015

In Vlaardingen, onder de rook van Rotterdam, was de Koninklijke Zangvereniging Mastreechter Staar zaterdag 17 januari met haar nieuwe concertprogramma "En Passant". In een slechts voor de helft gevulde Stadsgehoorzaal haalden de leden van het koor, de solisten Yukie Hada, Bér Schellings, Fabio Verga, Wiel Debie, pianist Michiel Ballhaus en onze gedreven dirigent Paul Voncken, het beste uit hunzelf. De bezoekers die in de andere helft van het theater hadden kunnen zitten, hebben duidelijk iets gemist.

De kwaliteit van het concert kan hoog genoemd worden en de explicerende voice-over van John Ramaekers die de uitvoering begeleidde heeft een toegevoegde waarde. Een duidelijk betere discipline van het koor gaf een extra cachet aan het geheel. De Staar werd bedankt met een staande ovatie en bij de nazit door het aanwezige publiek overladen met superlatieven, waarin het woord goed frequent vervangen werd door fantastisch en overweldigend.